Assalamualaikum kepada ayah yang ku
kasihi dan bonda yang ku cintai. Apa khabar dengan keluarga di Malaysia?
Semoga hendaknya dalam keadaan sihat dan mendapat rahmat Allah
sentiasa.
Along pun tak berapa jelas mengapa along
nak tulis surat ni kepada mak dan ayah. Rasanya sepanjang hidup ni,
jarang benar along tulis surat untuk mak dan ayah. Selalunya kalau ada
apa-apa pun, along selalu telefon saja berbanding untuk menulis surat.
Tapi adakalanya juga, ada sesetengah perkara yang along tak boleh nak
cakap melalui telefon dan lebih suka untuk membincangkannya dalam bentuk
surat.
Dipendekkan cerita, along sebenarnya nak
minta redha dari mak dan ayah untuk bernikah. Mungkin mak dan ayah
terkejut apabila along cakap macam ni. Along bercadang untuk bernikah
dalam tempoh kurang dari satu tahun dari sekarang. Along nak nikah ni
bukan kerana nafsu semata-mata tapi hanya ingin menyempurnakan
sebahagian dari agama. Selain itu, dengan nikah, along akan lebih
terpelihara daripada melakukan sebarang maksiat kepada Allah.
Kadang-kala,
along rasa hairan, masyarakat sekarang lebih suka anak-anak mereka ada
boyfriend dan girlfriend. Kemudian dibenarkan pula berjalan berdua-duaan
tanpa mahram perempuan tersebut. Perkara ini haram di sisi Islam.
Sedangkan Islam telah memberikan satu jalan keluar yang baik dalam
masalah ini iaitu dengan nikah. Along bukan terburu-buru untuk bernikah,
tapi along nak mak dan ayah boleh faham konsep nikah yang sebenarnya di
dalam Islam. Islam menganjurkan nikah adalah untuk mengurangkan
berlakunya maksiat di dalam masyarakat seperti zina. Allah S.W.T
berfirman:
“Dan janganlah kamu menghampiri zina…” (Surah al-Isra 17: 32)
Zina takkan terjadi di antara lelaki dan
perempuan dengan serta-merta. Zina akan berlaku melalui beberapa
langkah yang menghampiri kepada zina sebagai contoh berjalan berduaan
lelaki dan perempuan tanpa mahram (boyfriend dan girlfriend). Walaupun
bertunang, Islam tidak membenarkan pasangan tunang tersebut untuk
berdua-duaan tanpa mahramnya. Tunang bukan tiket untuk menghalalkan
perhubungan antara lelaki dan perempuan. Ini hanya tradisi yang terdapat
dalam masyarakat melayu. Islam menyuruh orang muslim untuk bernikah
untuk menghalalkan hubungan tersebut.
Mengikut kajian yang dilakukan di sebuah
universiti tempatan, 80% mahasiswa yang cemerlang adalah terdiri dari
mereka yang telah berkahwin. Ini kerana pasangan yang telah berkahwin,
merasakan mereka ada tanggungjawab yang harus mereka pikul, dan akhirnya
mereka bersungguh-sungguh dalam pelajaran untuk mencapai kecemerlangan.
Jadi, orang yang bagi alasan bahawa menikah sewaktu belajar akan
mengganggu study adalah tidak tepat.
Di universiti along, ramai pelajar yang
‘bercouple’ dan mereka boleh belajar seperti biasa. Tapi, apa yang
mereka buat tu adalah maksiat. Kan elok, kalau ibubapa mereka
membenarkan mereka bernikah dan mereka pun boleh belajar seperti biasa.
Yang ini adalah yang disuruh dalam Islam. Jadi apa perbezaannya? Yang
satu, belajar tapi diiringi dengan maksiat (macam mana nak berkat ilmu
yang belajar) dan yang satu lagi belajar dan telah pun menunaikan salah
satu sunnah Rasulullah S.A.W. Sekarang pilihan di tangan kita, sama ada
nak kepada benda baik atau buruk.
Mengenai calon, along tiada lagi. Tapi,
InsyaAllah kalau mak dan ayah bagi along green light, masalah calon, mak
dan ayah jangan risau (bagi tempoh 6-8 bulan), yang penting mak dan
ayah bersedia. Along lebih suka calon tu along yang pilih sendiri. Tapi
tak bermakna mak dan ayah tak boleh memilih calon yang sesuai untuk
along.
Mak dan ayah mungkin akan bertanya
bagaimana pulak along akan memberikan nafkah zahir dan batin kepada
isteri yang along nikahi nanti. Seperti yang along katakan awal-awal
tadi, along nak nikah bukan kerana nafsu semata-mata. Dalam tempoh along
belajar, dan kemungkinan juga perempuan tu juga sedang menuntut di
unversiti, maka along akan buat syarat yang dipersetujui bersama untuk
menangguhkan dahulu nafkah batin untuk tempoh tertentu. Dalam sirah
Rasulullah S.A.W, Rasulullah bernikah dengan dengan Sayyidatina Aisyah
ketika Aisyah berumur 9 tahun dan berumah tangga dengannya pada umur
Aisyah mencecah 12 tahun. Ini bermakna Rasulullah menunaikan nafkah
batin untuk Aisyah ketika mana Aisyah berumur 12 tahun, iaitu 3 tahun
selepas menikah. Kalau dalam istilah kita dipanggil ‘nikah khitbah’ atau
‘nikah gantung’.
Tak kisah lah apa pun namanya yang
penting Rasulullah telah mencontohkan perkara seperti itu. Tapi selepas
menikah, maka hubungan lelaki dan perempuan yang dulunya terbatas kini
telah tiada. Kalau along telefon dia, along dapat pahala, along rindu
kat dia, along dapat pahala, along bagi hadiah kat dia, along dapat
pahala malahan kalau along keluar berdua-duaan dengannya adalah halal.
Kan ini lebih baik dari mereka yang ber‘couple’. Kalau pasangan yang
belum menikah, mereka telefon sesama sendiri, dipanggil zina mulut dan
telinga (dosa), rasa rindu di hati dipanggil zina hati (dosa), keluar
berdua-duaan lagi, tambah lagi satu dosa. Jadi, along nak tanya pada mak
dan ayah, adakah mak dan ayah sanggup untuk membiarkan anaknya untuk
bergelumang dengan dosa atau mengikut sunnah Rasulullah yang tercinta
iaitu nikah. Sekarang pilihan di tangan kita.
Berkenaan nafkah zahir pula,
memandangkan along masih belajar dan mungkin juga dia masih belajar,
maka along akan berbincang dengannya untuk mempertimbangkan perkara ini.
Nafkah zahir wajib along bagi sebagai suami walaupun dalam jumlah
sedikit. Sebagai contoh, kalau nanti dia setuju untuk menerima RM50
sebulan, maka along akan bagi dia yang sesuai dengan kehendaknya.
Lagipun, untuk sementara waktu ini, biarlah mak dan ayahnya menanggung
makan, minum dan pakaiannya walaupun sebenarnya ini tugas seorang suami.
Tapi tak salah kalau ibu bapa sanggup untuk menyara kehidupannya
sementara menunggu waktu apabila sudah bersedia berumah tangga (minta
dibezakan antara erti nikah dan berumah tangga).
Macam sekarang ni lah, kalau nenek bagi
mak baju sebagai hadiah, takkan mak tak terima dan bagi alasan kewajipan
beri pakaian ini hanya terletak pada suami. Mak akan terima juga. Kalau
nenek menjamu mak dengan makanan, mak jangan tak makan kerana dengan
alasan yang patut menanggung makan minum kita adalah suami. Yang
penting, isteri mesti redha dengan apa yang diberi oleh suami. Kalau mak
dan ayah masih kurang jelas, mak boleh bertanya kepada ustaz mengenai
masalah ini. Mak dan ayah jangan risau, sebelum along nak nikah, along
akan jelaskan hal ini kepada bakal isteri along. Kalau dia
menyetujuinya, alhamdulillah, kalau tidak, along tangguh dulu. Apa-apa
pun, along tegaskan sekali lagi, along nikah ni bukan kerana nafsu
semata-mata, tetapi adalah untuk memelihara seluruh anggota zahir dan
batin ini dari terjebak ke lembah dosa.
Along tengok semua sepupu along nikah
awal dalam umur 22 tahun. Along cadang pun begitu juga. Banyak juga
kelebihan kahwin awal ni antaranya waktu along tua nanti, along tak
risau sebab waktu tu anak-anak dah besar dan mungkin dah ada kerjaya
sendiri. Kalau kahwin lambat, nanti waktu tua (dah pencen), ada
anak-anak along nanti baru masuk darjah satu, ada yang ambik PMR dan SPM
dan perlu banyak duit. Waktu dah pencen, nak harap wang pencen, sikit
sangat. Mahu tak mahu, dah tua-tua kena kerja juga banting tulang nak
sara anak-anak yang masih sekolah. Sepatutnya waktu tu, ajal nak dekat
sampai, patutnya lebih banyak beribadat kepada Allah. Tak bermaksud
sekarang tak perlu nak beribadat, ajal dan maut di tangan Tuhan. Tua pun
mati, yang muda pun mati. Along juga harap, anak-anak along nanti
(kalau ada rezeki) akan dapat menerima belai kasih dari datuk dan
neneknya sebelum mak dan ayah meninggalkan dunia yang fana ini.
Dan kelebihan yang lebih besar dari itu
ialah kita dapat menundukkan pandangan dan nafsu kita dari bermaksiat
kepada Allah di samping mengikut sunnah Rasulullah S.A.W. Dalam umur
muda ni, macam-macam dugaan dan cabaran yang menanti. Punca maksiat ada
di mana-mana. Along tak nak along akan terjerumus ke dalam jurang dosa
dan lebih-lebih lagi harapan mak dan ayah untuk tidak nak melihat
anaknya untuk menderhaka kepada Allah dan Rasul.
Along sebenarnya dah buat satu risalah
mengenai nikah ni tahun lepas dan along dah pos ke rumah pada tahun
lepas juga. Tapi sampai kat Mak Su, sebab along tak tulis nama mak dan
ayah. InsyaAllah dalam risalah tu along ada terangkan tentang konsep
perkahwinan di dalam Islam.
Diharap mak dan ayah tak terkejut dengan
kehadiran surat ini. Along nak mak dan ayah terima surat sebagai satu
surat biasa yang tak perlu untuk dijadikan isu keluarga yang besar.
Sebab bagi along, kalau along membicarakan masalah ni, ia adalah satu
yang normal sebab along pun seorang lelaki yang akhirnya akan bernikah
jua. Mungkin saja along membicarakan hal nikah ni ketika mana along baru
berusia 19 tahun (dalam tahun Islam, along dah 20 tahun). Tapi ini tak
boleh dijadikan alasan untuk tidak menyetujui pendapat along ini.
Diharap mak dan ayah dapat membaca surat dengan ikhlas tanpa dipengaruhi
oleh mana-mana pihak. Along tidak memaksa mak ayah untuk menyetujui
100% apa yang along katakan ini, tapi jika ada kebenaran dalam hakikat,
apa salahnya untuk kita menerimanya dengan hati yang lapang dan fikiran
yang terbuka.
Kalau boleh jangan bagi tahu abang dan
kakak saudara yang lain, mungkin mereka tak setuju dengan keputusan
along ini atas beberapa faktor. InsyaAllah, kalau ada apa-apa nanti,
along akan maklumkan kepada mereka. Sebenarnya bagi seorang lelaki, tak
perlu untuk minta izin kalau nak nikah tetapi Islam menyuruh kita tidak
membelakangi orang tua dalam kita nak buat keputusan. Sebab redha Allah
adalah berserta dengan keredhaan mak dan ayah. Berbanding dengan
perempuan, mereka harus minta izin, sebab ayahnya harus jadi wali dalam
pernikahan nanti.
Akhirul kalam, doakan along di sini agar
dipermudahkan urusan di dunia dan di akhirat. Kirim salam dengan semua
keluarga di Selangor.
Puteramu,
Along
Along